Af kunstkritiker Virginia Bazzechi Ganucci Cancellieri
”I dag holder vi fernisering for Tine Weppler fra Danmark. Hun har deltaget og fået anerkendelse på internationalt niveau. I dag udstiller hun for første gang på Galleria 360 i Firenze.
Når jeg ser på Tines værker bliver jeg umiddelbart slået af to karakteristika. Først og fremmest den intense farverige vitalitet, der øjeblikkeligt fanger opmærksomheden. Det andet er den maleriske tilgang, en tilgang baseret på meget hurtige penselstrøg, der både nedbryder og genskaber formerne. Det skaber en levende malerstil, der også sigter mod følelser. Malerierne er næsten som visioner, indre visioner, der næres af minder, følelser, fornemmelser. De blandes og opløses i en eksplosiv farverig ladning med et raffineret farvespil, der samtidig giver hele værket en indre sammenhæng.
Malerierne har klare ekkoer af ekspressionisme samtidig med, at Tines værker samler inspiration fra mange forskellige steder. Det, jeg virkelig værdsætter ved Tines kunst, er, hvordan hun formår at bearbejde og samtidig virkelig fornyer formsproget i et ekstremt moderne udtryk. Vi bevæger os fra den stærkeste ekspressionistiske komponent til en løshed og naturlighed som fx hos den franske impressionist Edgar Degas. Men der er også lidt Toulouse-Lautrec og dele af det grafiske udtryk fra ekspressionisme. Alt dette transformerer Tine sammen med en løs malerisk og fri tilgang.
Et værk, der gør indtryk
Selv blev jeg meget grebet af dette værk In the light.
fordi, det på den ene side er udført med ekstreme improviserede penselstrøg, der nedbryder formerne. På den anden side er der ekstraordinære strukturelle elementer. Værket har således en stor strukturel styrke. Lyset kommer fra en ubestemmelig indre kilde, det er glimt, der nærmest kommer fra bunden af værket, men ikke som et modlys. Dette henviser på en eller anden måde til de store kunstnere fra Renæssancen Samtidig ser vi en intellektuelle malerkunst fyldt med stilhed. En stilhed, der ikke er metafysisk, som fx hos den italienske maler Giorgio de Chirico, men den hjerneintellektuelle malerkunst, som fx hos Firenzemaleren Jacopo da Pontormo. I Pontormos tegninger ses den samme strukturelle styrke iblandet engagement, som jeg ser i Tines værker. således har malerierne mange elementer, som Tine samler på en ekstraordinær måde.
Tines malerkunst balancerer således mellem det kendte og det ukendte, mellem billeder, mellem refleksioner over et levet liv og billeder af en drøm, der lige kan skimtes. Det er det, jeg mener med, at malerierne indeholder visioner. Fordi de er tilslutning til livet, til virkeligheden, men også til drømmen. Til en forsvinden. Begge disse elementer kombineres i Tines værker. De kan ses som en tråd af en personlig fortælling, der dog også på en måde bliver universel.
Tines værker er som vinduer – uden tid og rum. Malerierne forbliver åbne. De er som et brus af farve, følelser og musikalitet.”
Pressen skrev
“Tine Weppler er skaberen bag værker, der er kendetegnet ved deres intense farvepalet, hvor hurtige penselstrøg nedbryder og genkomponerer formerne. Dette resulterer i en vitalistisk malerstil, der appellerer til følelserne. Tine Wepplers malerier er sande visioner, hvor fornemmelser og følelser opløses i den farverige ladning og skaber et raffineret farvespil med en ekspressionistisk præg, der er karakteriseret ved intense penselstrøg.
Ved at blande det kendte og det ukendte forenes refleksionerne fra den levede verden med billeder af en drøm. Man oplever derfor glimt og lys i maleriet, som skaber en levende og svævende atmosfære. Gestik og farver forenes og giver liv til en transponering af lidenskaber og følelser, hvilket bliver til en personlig, men også universel historie, der eksisterer uden for tid og rum.
Tine Weppler bor og arbejder i Danmark, hvor hendes værker har været hovedværker i forskellige udstillinger og opnået vigtig anerkendelse.”