I denne collage portrætteres Sylvia von Harden som en aktiv deltager i den kreative proces. Jeg fremstiller hende, hvor hun fysisk griber efter ord, der svæver omkring hende. Denne dynamiske skildring understreger hendes rolle som journalist og forfatter i 1920’ernes Berlin. En tid præget af kvindefrigørelse og intellektuel nysgerrighed. Brugen af røde og pink nuancer symboliserer passion og energi, men er også en hyldest til Otto Dixs oprindelige maleri. Collagen inviterer beskueren til at reflektere over sprogets magt og dets evne til at forme vores forståelse af verden.
Detaljer om maleriet At gribe efter ordene
- Collage og akryl på lærred
- Indrammet
- Materialerne er fortrinsvis genbrug
- Klar til ophængning
- Farvepalette: Dominerende af rød og pink
I“ At gribe efter ordene ” får du en emotionel oplevelse af en kvindes frigørelseskamp og et oprør mod normerne. Kvinden vil noget mere og andet end blot sidde på en cafe med et mandlig bekendtskab og se sød ud. Hun vil udtrykke sig. På den måde illustrerer hun datidens frigjorte kvinder i Berlin. De kvinder, som vi også møder i TV-serien Babylon/Berlin. Her kan du læse mere om baggrunden for at lave parafraser af Otto Dix.
Proces- og materialebeskrivelse
Under skabelsen af “At gribe efter ordene” har jeg anvendt collage teknikker for at få en spændende sammensætning af forskellige elementer, der kan mane til eftertanke. Det er ikke naturalistisk, men det er ekspressionistisk og inspireret af tysk kunst i 20’erne. Her opstod begrebet ”Neue Sachlichkeit” på dansk ny saglighed. Som ville skildre personens indre gennem det ydre.
Collage er baseret på brug af genbrugsmaterialer, hvor jeg har tilladt mig at udtrykke Sylvias mangesidethed og kompleksitet, ved at bruge mange forskellige materialer. Det synes jeg, giver et spændende udtryk.