I portrættet “Kvinden i toget” har jeg malet en poetisk fortælling om en kvinde, jeg mødte i toget. Vi talte ikke sammen, men hun optog mig. Så det er ikke et realistisk portræt af kvinden. Det er nærmere de stemninger og følelser, der kom inden i mig, da jeg så kvinden. Portrættet er malet ud fra min hukommelse, hvor det vigtige var at fange en stemning og et udtryk. Jeg har således ville spejle og derefter transmittere en stemning og personlighed. Nogle af kvindens visuelle træk har jeg kunnet huske og taget med i min fremstilling. Men mest af alt er det den historie, jeg oplevede, da jeg så kvinden, jeg har malet.
Portrættet er malet en face – det vil sige, man ser hele ansigtet af kvinden forfra. Farverne er i overvejende grad blå nuancer. De er med til at fange og understrege stemningen og atmosfæren i maleriet. Stilen er dynamisk, hvor de organiske strøg bringer intensitet til portrættet. Mit mål har været at invitere beskueren med til en dybere tolkning af de tydelige og de skjulte stemninger i maleriet.
Detaljer om maleriet Kvinden i toget
- Originalt og unikt portrætmaleri
- Akryl på lærred
- Materialer af højeste kunstnerkvalitet
- Klar til ophængning
- Motivet er omhyggeligt malet på kanterne for en perfekt visuel præsentation både med og uden ramme
- Signeret af kunstneren
- Farvepalette: overvejende blå toner
Da maleriet er en fortolkning af den portrætterede, er dette kunstværk opstået i mødet mellem kunstner og den portrætterede. Forskellige små ansigtsudtryk og min oplevelse af sindstilstanden er taget med i maleriet. Strøgene er rå og intuitive, hvilket får værket til at udstråle en atmosfære af spontanitet. Maleriet er figurativt men med abstrakte strøg for at skabe fortolkningsmuligheder hos beskueren. At det ikke er et direkte portræt betyder at stemningerne bliver mere tydelige, da det er dem, jeg som kunstner har lagt vægt på at fremstille. Portrættet er solgt, men du kan kontakte mig, hvis du selv vil bestille et portræt.
Proces- og materialebeskrivelse
Stemningen i kvindens udtryk har inspireret mig til valg af farver. Og det er den stemning, jeg har taget ind i mig selv, da jeg malede kvinden. Jeg har anvendt en kombination af spontane penselstrøg og nøje overvejede farvesammensætninger for at fange emotionel intensitet og stærke følelser. Materialerne er omhyggeligt udvalgte for deres evne til at fastholde farvernes dybde og vibrering, sikrende, at værket bevarer sin visuelle slagkraft over tid. Alle materialer er valgt ud fra bæredygtige overvejelser for at tilføje en miljøvenlig dimension til værket.