Kunstårbog 101 kunstnere 2024/25

Den anerkendte kunstårbog 101 Kunstnere 2024/25 udkommer den 12. september. Kunstneren Tine Weppler fra Valby er blandt de udvalgte. Udvalgt og kurateret af kunsthistoriker Tom Jørgensen, som beskriver Tines kunst med ordene: “Tine er en kolorist med en unik evne til at skabe malerier, der både bryder og samler former i en dynamisk harmoni, hvilket gør hendes arbejde dybt inspirerende og glædesfyldt”. At Tine Weppler er udvalgt sammen med 100 andre samtidskunstnere understreger hendes bidrag til dansk kunst. Selv ser Tine det, som en stor anerkendelse af hendes farverige og livsbekræftende værker.

Kunstårbogen, som udkommer for 15. gang og Tom Jørgensen har rejst landet rundt for at udvælge kunstnere, der repræsenterer både bredde og kvalitet i dansk kunst. Bogen tilbyder således et omfattende indblik i dansk samtidskunst, med en særlig vægt på kunstnere, der er stærkt forankrede i deres lokale miljøer. For Tine Weppler er det både Valby og Halsnæs, som hun repræsenterer med sine værker, der tidligere har fået anerkendelse på både nationale og internationale udstillinger.

Kunstårbog 101 kunstnere 2024/25 – indblik i den danske samtidskunst

Bogen samler nogle af de mest talentfulde kunstnere i Danmark, og Tine Wepplers deltagelse cementerer hendes position som en af de førende farvekunstnere i landet. For kunstelskere og samlere er dette en chance for at få et dybere indblik i den danske kunstscene. Og opdage nye værker af høj kvalitet.

Kunstårbogen “101 Kunstnere” har i mange år været en vigtig kilde til at identificere og anerkende talentfulde danske kunstnere. Udgivelsen er særligt relevant for kunstsamlere, gallerier, kunstkritikere. Ja alle, der interesserer sig for samtidskunst i Danmark og ønsker at følge med i, hvilke kunstnere der præger scenen. Her følger Toms beskrivelse af Tine Wepplers kunst.

Tine Weppler er først og fremmest kolorist

Uanset om hun maler figurativt eller abstrakt, er farven det vigtigste. Farven og de følelser og tanker, den vækker, er simpelthen det, der driver hende som billedkunstner.

Ser man på Tine Wepplers malerier, opdager man, at det næsten altid er én farve, der dominerer det enkelte billede. Man oplever også med det samme, hvordan denne farve sætter sine spor i vores bevidsthed. Et rødt maleri vil komme os i møde og vække stærke følelser. Et blåt vil virke roligere, mere meditativt og spirituelt. Som en modvægt til hovedfarven placerer Tine Weppler ofte komplementærfarven i mindre partier.  Et blåt maleri vil derfor have små felter af orange, der giver dynamik til helheden. Et billede fuld af varme røde og orange farver vil i passager få et dæmpende modspil af kolde blå og violette nuancer.

Her følger to eksempler

Flow in the line Tine Weppler Et sanselig abstrakt maleri, hvor man kan ane mennesker i skønne varme orange nuancer.Tine Weppler ynder at male billeder af mennesker i bevægelse, dansende, talende, gående og gerne i relation på kryds og tværs.  Hun viser ofte disse side om side i en slags reliefform glidende hen over lærredet som én stor pulserende masse.

Tro mod dynamikken, farten og livsglæden i dans er farverne holdt i udadvendte og klare orange, gule og røde farver. Malet med brede penselstrøg griber de dansende kroppe ind i hinanden deres bevægelser svajende i takt med rytmen i musikken. Mindre partier af blåt toner kompositionen tilpas meget ned, så man ikke bliver utilpas af de glødende og lidenskabelige farver. Energien er smittende. Man bliver i godt humør af at betragte disse malerier og deres utilslørede hyldest til livsglæden.

 

Landscape symphony Landskabsmaleri med meget dybde og masser af små detaljer at blive fascineret afEn helt anden type billeder finder vi i en gruppe abstrakte malerier, hvor den blå farve har hovedrollen. Her mærker man med det samme, hvordan pulsen kommer ned, og åndedrættet bliver langsommere. Man lægger også mærke til, at Tine Weppler opererer med mange slags blå. Vi ser ultramarin, turkis, kobolt, indigo og mange andre nuancer af blåt. Og som det er tilfældet med de rødorange dansebilleder, introduceres andre farver for at gøre helheden dynamisk. Sorte konturstreger skaber et net hen over lærredet, mens hvide toner lysner helheden i såvel bogstavelig som overført forstand. Er dansebillederne med deres pulserende energi som skabt til at hænge i stuen, vil de abstrakte blå malerier passe perfekt til soveværelset med deres rolige og drømmende energier.

Uanset hvilken type malerier og dominerende farve, man foretrækker, tilbyder Tine Weppler en bred palet af stærke oplevelser. Hendes kunst er i enhver forstand farverig.

Tom Jørgensen 2024