“Standing with Two Faces” er et sanseligt og eftertænksomt maleri. En kvinde står tænksomt med den ene hånd hvilende på en flade. Ansigtet kan anes som tvetydigt muligvis delt i to. Jeg forestiller mig, at hun muligvis fører en indre dialog. Det er således et billede på refleksion og forskellige måde at manifestere sin identitet.
Farverne bevæger sig i et varmt, gyldent spektrum, der klinger af lys og jord. Nederst brydes kompositionen af et køligt blåligt felt, som giver modspil og dybde – en kontrast, der både balancerer og komplementerer varmen i de øvrige farver. Det blå fungerer næsten som et ekko, en skygge eller et følelsesmæssigt rum, hvor det gyldne får sin glød forstærket.
Maleriet bærer en indadvendt energi, beslægtet med Edvard Munchs Selvportræt mellem ur og seng. Ikke som en direkte reference, men som et fælles anliggende: den stille konfrontation med tiden, selvet og det levede liv. De to ansigter bliver til et symbol på spændingen mellem tanke og følelse, ydre rolle og indre stemme.
Detaljer om Standing with Two Faces
- Originalt og unikt maleri
- Akryl og tusch på lærred
- Materialer af højeste kunstnerkvalitet
- Klar til ophængning
- Motivet er malet på kanterne og fremstår helstøbt både med og uden ramme
- Signeret af kunstneren
- Farvepalette: Gyldne og varme nuancer kontrasteret af køligt blå forneden
Baggrunden er bygget op i lag af gyldne toner – rav, okker og let kobber – der tilsammen skaber en varm og inciterende glød. Det blå felt forankrer maleriet og tilføjer en musikalsk dybde, som en baslinje i et ellers lyst stykke musik. Samspillet mellem de to farveverdener skaber en harmonisk spænding, der giver værket rytme og puls. Læs mere om mine tanker om kunst og musik.
Proces- og materialebeskrivelse
“Standing with Two Faces” er skabt gennem en intuitiv og reflekterende proces. Hvert lag af tusch og akryl er bygget op for at fremkalde fornemmelsen af både klarhed og usikkerhed – som to stemmer i samtale. De gyldne toner udtrykker varme, menneskelighed og erfaring, mens de blå markerer eftertanke og distance.
Penselstrøgene er dynamiske og rytmiske, men alligevel kontrollerede. Der ligger en bevidst balance mellem bevægelse og stilstand, mellem synlighed og introspektion. Som i musik opstår meningen i pausen, i overgangen – dér hvor farverne mødes og forandrer hinanden.
Jeg anvender materialer af højeste kunstnerkvalitet for at bevare farvernes intensitet og tekstur. Maleriet er skabt på italiensk lærred med holdbare pigmenter og monteret på en FSC-certificeret fyrretræsramme, der sikrer stabilitet og bæredygtighed.



